Tigran Hamasyan – A Fable

Tigran Hamasyan - A Fable

2011, Verve International

Eno je jasno, Tigran Hamasjan je pri svojih 25 letih vulkanski glasbeni potencial, sodeč tako po desetletju odmevnih nagrad in pojavljanj na svetovnih festivalskih odrih kot tudi po poprejšnjih, v ranih adolescentskih letih posnetih ploščah. Njegova najnovejša plošča A Fable, v letu 2011 izdana pri založbi Verve, je po svoje logična gradacija v razvoju mladega jazzovskega pianista, ki ob tehnični brezhibnosti začenja z raziskovanjem lastne avtorske izraznosti in se po matrici kulturalističnega duha časa obrača nazaj k svojim armenskim koreninam, iz katerih se razrašča A Fable.

Plošča je na prvi pogled brezhibna. Skozi armenske lestvice in folklorne melodije filtriran klasičen in jazzovski klavir se skozi ploščo s Tigranovim petjem in ritmičnim vokaliziranjem ter skupaj z raskavo produkcijo in njegovim emotivnih, pogosto skoraj agresivnim stilom igranja, vije po konsistentno zaokroženih, skrajno dostopnih komadih, ki ne zapadajo v brezdušno všečnost in tudi ne pretirano bombastičnost. Večkrat spomni na kakega Erika Satija, a se izogne njegovi deževni melanholiji (čeprav se, morda ne naključno, najbolj Satievski komad imenuje Rain Shadow). V skladu z imenom je vzdušje pravljično, mistično, celo optimistično; pretežno baladno atmosfero često prekinjajo valeči in gibki arrpegi, in tudi zbodljaji Monkovskih asimetrij ali postbopovskih preigravanj ne iztirjajo splošnega vtisa mehkobe, ki se prej ko slej kot val zglaja robove melodičnih digresijam.

Vzhodnjaške modalitete skupaj s Tigranovim petjem hitro izrišejo vzporednice z Avishaiom Cohenom, basistom in nekoliko starejšim protagonistom sorodno razkošnega etniziranja jazza, ki je v tem registru našel zadostno bogastvo jezika, da po kar številni beri plošč še ostaja zanimiv. A je takšno niansiranje zelo nasičenega glasbenega materiala riskantno početje, ki grozi, da se kurioznost in drznost tako glasbenika kot materiala porazgubita v virtuoznosti, slavi in uspehu; določen saksofonist s severa, ki ga med vzori omenja Tigran, je ubral ravno to pot. In ko smo že pri njem, njegov sogodbenik Keith Jarret je lahko še ena sonična koordinata glasbe na obravnavani plošče, kjer se posamezni komadi zgradijo v stavbah same lepote. Pa ne takšne, preveč čiste, ne, ton klavirja da jasno vedeti o fizičnosti glasbenika za njim.

Čustvena in zelo močna glasba vsekakor kaže, da Tigranovo virtuoznost spremlja težko kaliberski kreativni naboj, in vrsta skladb, recimo evokativna in žlahtno sentimentalna The Legend of the Moon, bolj kot na tehnični bravuroznosti zgradi svoj efekt na z emocijami nabitih melodijah, povedanih s silnostjo in subtilnostjo hkrati. Še več je takšnih skladb, ki terjajo omembo, morda vsaj še naslovna A Fable, energična in živahna kot pomladni gozd, ter dramatična Samsara, skozi katero se vrtinčijo verjetno nenamerne aluzije na melodično temo Dartha Vaderja. A jim bom prepustil, da govorijo same – nemara s plošče ali pa na prihajajočem koncertu v torek nad mestom.

Vse to ob strani pa še kaka beseda onkraj prvega pogleda, da se namreč plošča iz poslušanja v poslušanje še bolj razkriva, z vedno znova odkritimi kuriznostmi enkrat te in drugič one skladbe. Pa vendar postaja težka, skoraj prenasičena, melodije ti zlezejo pod kožo in ob novih poslušanjih se bolj kot izziv in razgled lahko včasih vidijo le še kot bariera svežini tišine. Njihova melodična jasnost, domačnost in konsekventnost je ob brezhibni izpeljavi in izogibanju pretiranosti še vedno dvorezen meč, ki lahko v poslušalsko izkušnjo zareže z osladnostjo. Pa ne vedno, in bolj kot neizbrisljiv pečat je benignost in otroškost plošče stvar trenutka, razpoloženja in nenazadnje izhodiščnega okusa; tu pa je vaš recenzent šibka duša, ki ji bližnje in srednjevzhodna glasbena folklora hitro zmehča kolena. A pri njem ta mehka točka ni posebej škodljiva, pri dotičnem mladem glasbeniku pa se direktnost in lahkotnost učinka njegovega izraza lahko hitro izkaže kot tista ključna kretnica, ki namesto v razvoj glasbenika vodi v razvoj kariere.

Anže Zorman

Povezani članki:

Značke: