Mladi levi: Antologija

Mladi levi: Antologija

ZKP RTV Slovenija, 1999 (ponatis 2014)

V začetku 60-ih let je večina zasedb izvajala glasbo, namenjeno zabavi in plesu. Njihov repertoar je bil sestavljen iz tradicionalnih jazzovskih skladb in swinga ter uspešnic z odra San Rema. Ples je bil tisti, ki je bil celo pomembnejši od glasbe same. Čas boogie-woogia … A potem se je leta 1966 pojavila skupina Mladi levi, ki je svoj repertoar bogatila z modernejšim glasbenim izrazom. Matjaž Deu, Bor Gostiša, Tomaž Habe, Peter Hudobivnik in Jernej Podboj so imena prve postave, medtem ko je nad njimi kot nekakšen šesti član bedel Dušan Velkaverh. Ime so si nadeli po uporniški knjigi ameriškega pisatelja Irwinga Shawa in se, poleg jazzovskih standardov, ozirali tudi za popevkami angleške beat scene ter kmalu začeli pisati lastne pesmi. Že leto zatem, 1967, so v Trstu izdali ploščo An Echo of My Dreams. Istoimensko pesem lahko slišimo tudi na tej antologiji v izvedbi Bora Gostiše, v katero nas uvede pesem Oda Ireni Dušana Velkaverha in Tomaža Habeta, ki jo je izvedel Tomaž Pengov. Gre seveda za vse do danes njihovo najprepoznavnejšo pesem.

Mladi levi so bili prva slovenska beat skupina, ki je uporabljala ojačevalce in sodobna glasbila. Kot je zapisal Dušan Velkaverh v spremljevalnem besedilu Antologije, so bili to »časi, ko nas je glasba osvobajala, nam osebno krepila dotlej bolj šibko povezanost z razvitim svetom,« medtem ko glasba danes služi predvsem za socialno izključevanje, bi zlahka dodali …

Najprej je odšel Bor Gostiša. In prišel Janez Bončina Benč, ki je v skupino vnesel rock in rhytem & blues. Nato je odšel Tomaž Habe, ki se je posvetil pedagoškemu delu in resni glasbi. Prišel je tudi Engelbert Rodošek in nastala je prva (in edina) slovenska soul skupina s trobilno-pihalno sekcijo, v kateri sta igrala tudi legendarna jazzovska glasbenika, saksofonist Tone Janša in trobentač Peter Ugrin. Svoj pečat je dodal tudi Dečo Žgur, ki je pisal aranžmaje tako za priredbe kot avtorske pesmi. Kmalu je po mikrofonu segel Janez Bončina Benč in opustil kitaro, za katero je poprijel Aleš Strajnar … Skupino so ves čas spremljali odhodi in prihodi mnogih glasbenikov. Skladno s tem in z dejstvom, da so mnogi odhajali v JLA, se je število članov neprestano večalo in manjšalo.

Poleg Deča Žgurja sta za Mlade leve pisala tudi Janez Gregorc in Jože Privšek. Z leti so se vse bolj pomikali k jazzovski in fusion glasbi. Sredi 70-ih let so večinoma že vsi zaključili študij in se podali na poklicno pot, zaradi česar je glasba pristala na stranskem tiru. Formalno se niso nikdar razšli in morda so prav zato ostali zaznamovani za vse večne čase.

Zaznamovan je tudi naslov pesmi, s katero so se predstavili na Slovenski popevki leta 1972 (poje Jernej Jung). An Echo of My Dreams (poje Bor Gostiša) se zgleduje po takratni glasbi na tujem, k čemer dodatno pripomore še angleško besedilo, medtem ko je Poljubi me in pojdi (poje Berty Rodošek) precej bolj lokalno obarvana. Trobilno-pihalna sekcija je skupino pomembno zaznamovala, saj ima osrednjo melodično linijo v instrumentalni pesmi Ljubimo soul, medtem ko balado Mirno desno si podala samo dodatno bogati. Posneli so tudi priredbo Male terase (poje Roman Mazej), ki je do danes dobila že nešteto preoblek. Z Oluja Zdenka Runjiča so se predstavili na Opatijskem festivalu leta 1970 in istega leta s Kad su zvijezde padale na Festivalu Subotica (obe poje Janez Bončina Benč). Ostro kakor nož je istega leta zazvenela na Festivalu Skopje (prav tako Janez Bončina Benč) in dve leti zatem so se na 13. Jazz festivalu Križanke predstavili s pesmijo Zadnji hip.

Mladi levi so se v lanskem letu, kot pravijo 2 x 20 let pozneje, znova predramili in priredili koncert ob 48-letnici ustanovitve ter hkrati 40-letnici prenehanja delovanja. Med svoje vrste so poklicali tudi nekaj mlajših kolegov, ki so v zasedbo prinesli svež veter. Nedvomno gre za skupino, ki je pomembno zaznamovala zgodovino slovenske popularne glasbe in postavila temelje marsikateremu glasbeniku kasneje. Bili so pionirji. V mnogih pogledih. Zgledovali so se po glasbi na tujem in za tiste čase zveneli nadvse moderno. Zato je prav, da njihova Antologija odmeva tudi v tem času in pomemben del slovenske zgodovine popularne glasbe približa tudi mlajšim generacijam, ki niso imele možnosti odraščati ob glasbi Mladih levov. In obenem zazveni tukaj in zdaj, ko še kako potrebujemo obuditev časov, ko je glasba združevala. Poleg tega pesmi tudi danes zvenijo nadvse poslušljivo, če že ne vnesejo celo nekaj (stare) nove energije med ljudi, ko postajajo vse preveč otopeli.

Antologijo Mladih levov lahko kupite TUKAJ.

Nina Novak

Povezani članki:

  • Ni povezanih člankov.
Značke: